Se flere bilder under artikkelen

Tilsynsaksjonen var som kjent rettet mot mottak- og mellomlagringsanlegg for farlig avfall, og gjennomført i samarbeid med Fylkesmannen. Både private og kommunale anlegg ble gjenstand for tilsyn. Flest brudd på regelverket ble registert innen områdene 1) håndtering og lagring av farlig avfall, 2) internkontroll og 3) mottakskontroll.

Temaene for tilsynene var mottakskontroll, håndtering og lagring, utslippskontroll, viderelevering av farlig avfall, kompetanse, finansiell sikkerhet samt internkontroll. Man hadde tre mål med tilsynene:

  • Få kunnskap om i hvilken grad virksomhetene følger krav i miljøregelverket og påpeke brudd
  • Avdekke virksomheter med alvorlige brudd, følge dem raskt og strengt opp med bruk av ulike virkemidler for å sikre etterlevelse av regelverket
  • Kontrollere at krav til finansiell sikkerhet er gjennomført

PDF-presentasjon som kan lastes nedenfor, oppsummerer tilsynsaksjonen og resultatene pr. kontrolltema. Noen hovedpunkter er: 

  • 135 virksomheter kontrollert
  • Alvorlige brudd avdekket ved 11 % av virksomhetene
  • Flest brudd innen håndtering av farlig avfall, internkontroll og mottakskontroll av farlig avfall

Noen hovedtrekk er gjentakende brudd, mottak av farlig avfall som ikke omfattes av virksomhetens tillatelse, lagring av større menger farlig avfall enn angitt i virksomhetens tillatelse.

Miljødirektoratets vurdering er at de kontrollerte virksomhetene ikke har bidratt til at farlig avfall er på avveie. I mange tilfeller er det etter Miljødirektoratets syn mangelfull dokumentasjon som er årsak til brudd på regelverket.

Se Miljødirektoratets presentasjon her!