Håndtering av farlig avfall: Behov for felles retningslinjer? Her er tanker og nyttig informasjon bl.a. om mottakskontroll!

Fagforum farlig avfall – som er Sirk Norge og NFFAs samarbeidsorgan – har nylig diskutert et felles innspill fra privat og kommunal aktør. Oppsummert ønsket aktørene at fagforumet vurderte hensiktsmessigheten ved bedre gjennomarbeidete og mer felles tilpassede retningslinjer/ praksis for mottak og håndtering av farligavfallet.
Publisert: tirsdag 21. januar 2025

I innspillet fra aktørene ønsket man at Fagforum farlig avfall diskuterte følgende temaer:

  • Felles retningslinjer for farlig avfallsmottak, slik som:

o   Minimumskrav til antall fraksjoner. Det ble bl.a. referert til at få fraksjoner går på bekostning av sikkerhet, erfaring og effektivitet.

o   Standard oppsett og prosedyrer. Bør det innføres en minimumsstandard for oppsett av farlig avfallsmottak med prosedyrer som omfatter sorteringsrutiner upåvirket av sluttbehandlingsløsning?

  • Vil det være gunstig å innføre retningslinjer / minimumskrav til stoffkartotek og sikkerhetsdatablader for ulike typer farlig avfall?

o    Hva med en felles plattform eller standard for oppdatering/utarbeide av sikkerhetsdatablader for de ulike avfallsfraksjoner?

o   Kan det vurderes å utpeke en ansvarlig aktør som oppdaterer databladene på vegne av avfallsaktører (offentlig og privat)?

o   Hvordan kan vi forbedre informasjonsflyten mellom mottak og andre aktører, slik at all nødvendig informasjon om kjemikalier og farlig avfall er lett tilgjengelig

  • I innspillet refererte aktørene til utfordringer ved mottak av pyroteknisk avfall. Selv om noen typer pyroteknisk avfall kan mottas under UN 3268 (klasse 9), er videre håndtering en vedvarende utfordring, bl.a. hvem som kan motta slikt avfall og hvordan håndteringen skal gjennomføres, ble det uttrykt i aktørenes innspill til Fagforum farlig avfall.

Aktørenes innspill la grunnlag for en god, faglig diskusjon i Fagforum farlig avfall. Innspillet ga også grunnlag for at NFFA-jurist Einar Bratteng formulerte noen praktiske tiltak som kan være nyttige for både kommunale og private farlig avfallsaktører (se lenger ned i denne artikkelen).

Kommentarene til Fagforum farlig avfall

Felles retningslinjer / standarder: Forumet vurderte det som praktisk vanskelig å etablere slike på de områder som det ble referert til i innspillet. Forumet refererte til at det som er bestemmende for praksis, er 1) mottakets tillatelse, 2) Kap. 11 i Avfallsforskriften samt 3) de lokale forhold. Innenfor de rammer disse setter, kan man 4) gjøre egne tilpasninger basert på lokale begrensninger, muligheter og behov for sikker drift m.v. Forumet refererte til at mottak kun kan avvise med begrunnelse i forskrift og / eller tillatelse. Det ble også henvist til praksis med å sende «Avvisningsmelding» til Statsforvalteren. Enkelte har etablert dette som standard når det blir forsøkt levert avfall som faller utenfor mottakets muligheter. Praksisen om «Avvisningsmelding» er beskrevet i Forskrift om gjenvinning og behandling av avfall (Avfallsforskriften) Kapittel 9. Deponering av avfall.

Stoffkartotek / datablader for ulike typer farlig avfall: Her påpekte Fagforum farlig avfall at stoffkartotek i prinsippet omfatter produkter/ kjemikalier som brukes internt i virksomhetene. Ved mottak av kjemikalier som farlig avfall, må det utvilsomt være deklarasjonen som gjelder. Enkelte i forumet er kjent med at Arbeidstilsynet ved tilsyn har etterspurt produktdatablad for mottatte kjemikalier. Forumet mener dette kravet kan avvises så lenge det ikke er homogene, store avfallsfraksjoner som mottas – som oftest regelmessig fra samme avfallsprodusent (godt eksempel er flyveaske). Generelt må gjelde at når en kjemikalie leveres som avfall, kan det være blandet med andre typer kjemikalier, samme type kjemikalie, men med annen styrkegrad eller på annen måte ikke lar seg definere i tråd med et predefinert stoffkartotek. Dersom standarder på avfall skal etableres og være førende for bransjen, må disse uansett være etablert av myndighetene / være myndighetsgodkjent, poengterer fagforumet.

Pyroteknisk avfall: Forumet opplever regelverket (Kap. 11 i Avfallsforskriften) som tydelig, selv om det gir diverse utfordringer når det gjelder praktisk håndtering. I tillegg er mottakets tillatelse regulerende dokument. Hva gjelder varslet endring i forskrift, og som pålegger kommunale mottak plikt til å ta imot fyrverkeri, er denne ennå ikke vedtatt. Det er nå tvilsomt om denne blir vedtatt i gjeldende versjon samt når (NFFAs vurdering). Forumet henviser til DSBs oversikt over behandlingsanlegg med tillatelse til mottak for destruksjon. Denne oversikten ligger ikke tilgjengelig på DSBs nettsted lenger, men sendes på forespørsel.

Einar Brattengs kommentarer: Bratteng ser absolutt fordeler ved at to samarbeidspartnere utarbeider felles praksiser dersom dette er mulig og avklarende for begges håndtering. Han skisserer en standardisert og helhetlig mottakskontroll av avfall (med utgangspunkt i BAT-krav), som f.eks.  vil kunne se slik ut:

1. Innhenting av informasjon i forkant av mottak:

•       Produktdatablad

•       Analyserapporter

•       Testprøver

•       Annen relevant dokumentasjon om avfallet/produktet

2. Kontroll av innhentet dokumentasjon:

•       Opp mot tillatelse og offentligrettslig regelverk

•       Opp mot egne kravspesifikasjoner

•       Opp mot transportdokumenter

•       Andre kilder

3. Verifikasjon av avfallets sammensetning:

•       Utførelse av kontrolltiltak for å bekrefte samsvar mellom dokumentasjon og avfall, f.eks. merking og emballering

•       Utførelse av fysiske kontrolltiltak (risikobasert)

•       Utførelse av eventuelle egne undersøkelser av avfallets egenskaper

•       Utføre stikkprøvekontroller (kjemiske analyser, tester eller utsorteringer)

Noen av punktene ovenfor kan være felles retningslinjer (f.eks. hva slags dokumentasjon som innhentes og når det gjennomføres ulike kontrolltiltak), mener Einar. Han henviser også til at et stoffkartotek i arbeidsmiljølovens forstand byr på utfordringer, men at et «avfallskartotek» basert på bransjens håndtering av ulike fraksjoner kan ha nytteverdi. Han henviser til det erfaringsgrunnlaget som må finnes i bransjen på dette feltet.

Foto: Norsk Gjenvinning/Truls Kleiven