Frokostwebinar: Gode diskusjoner om emballasje og innspill til dialogmøte med Statens Vegvesen
Frokostwebinaret ble ledet av forumsleder Karoline Moberg Kaarstad (SAR), og med innledende presentasjoner av Tore Oddvar Sørbø (NG) og Kirsten Engelsen (BIR Privat). Det ble bekreftet at emballering av farlig avfall er viktig, men utfordrende område. I tillegg ble behovet for dialogmøte med Statens Vegvesen bekreftet. Karoline Moberg Kaarstad er for øvrig nyvalgt leder av Fagforum for sikkerhetsrådgivere, og etterfølger Kari Bang.
Sjåførenes kompetanse må økes
Som en sentral problemstilling – og et faktum – ble det av flere referert til at farlig avfall som ikke er forsvarlig emballert, allerede er fraktet langs vei når det ankommer mottaks- og behandlingsanlegg. Det ble framhevet at både kommunale og private anlegg må oppfordre sjåførene til å være mer kritiske til emballering av farlig avfall som lastes på kjøretøyene deres. Kjørenekt må ikke sitte langt inne! Å hindre at ikke-forskriftsmessig emballert avfall blir transportert, var også ett av Tore Oddvar Sørbø sine poeng. Derfor bør flere aktører praktisere ordningen med «kjemiker på vei», mente han – altså en sjekk av om transport kan iverksettes forsvarlig. Nest viktigst etter en slik ordning kommer mottakskontroll, avviksregistrering og at myndighetene intensivere sin kontroll langs vei, mente han.
Når mister emballasje sin UN-godkjenning?
Tore Oddvar Sørbø henviste bl.a. til at ADR 4.1.1.9 sier at all emballasje, inkludert IBC og storemballasje, skal inspiseres og være fri for korrosjon, forurensning eller annen skade før fylling eller transport. Dette i tillegg til de tekniske krav m.v. som stilles, og at emballasjen skal ha gjennomgått prøving, at den skal tåle normale transportforhold uten tap av innhold og at UN-godkjenningen forutsetter at emballasjen ikke er svekket av skade etter tidligere bruk. Alt i forhold til ADR.
Et dilemma
Sørbø henviste til det kan kalte et dilemma, og refererte til:
• Det finnes krav til mekaniske tester som fallprøver og stablingsprøver (ADR 6.1.5)
• Men: Ingen fast grense for hvor stor en skade kan være før emballasjen diskvalifiseres
• Vurderingen overlates i praksis til visuell inspeksjon og skjønn
Disse forholdene reiste flere praktiske spørsmål, særlig for sikkerhetsrådgivere i avfallsbransjen, mente Sørbø, og stilte følgende spørsmål:
• Når er en bulk i et fat så stor at emballasjen ikke lenger tilfredsstiller kravene?
• Når utgjør en oljeflekk på utsiden av fatet en "forurensning" som krever rengjøring?
• Hvem tar vurderingen, og hvilke rutiner eller kriterier brukes?
Tore Oddvar Sørbø viste flere konkrete bildeeksempler på emballasje, som han kommenterte og besvarte ut fra spørsmålene han selv stilte.
Hyppigere og mer grundige kontroller
Vurdert ut fra deltakernes innspill, oppfatter NFFAs Fagforum for sikkerhetsrådgivere at det absolutt er grunnlag for et dialogmøte mellom sikkerhetsrådgivere innen feltet farlig avfall som farlig gods, og Statens Vegvesen. Det konkluderte også Kirsten Engelsen med, som mente en slik dialog bl.a. burde inkludere både kontrollfrekvens samt kontrollenes omfang. Det kom flere momenter som Fagforum for sikkerhetsrådgivere nå vil underbygge som innspill i et dialogmøte med Statens Vegvesen, bl.a.:
• Kontrollørenes kompetanse
• Forskjellig innretning og forskjellsbehandling avhengig av om kontrollene skjer på norsk, svensk eller dansk side av grensen
• Det kontrolleres som regel kun om emballasjen er UN-godkjent og sjelden noe mer emballasjekontroll enn som så
• Hvordan praktiseres EUs kontrolliste?
• Hva vurderer Statens Vegvesen som «godt nok» hva gjelder emballasje som er beskadiget?
• Før dialogmøtet bør det innhentes oversikter fra vegvesenets kontroller, hvilke avvik som er gjentakende – og ikke minst: Hvilke avvik og forskriftsbrudd som vi selv stusser på ikke er avdekket under kontroller
Fagforum for sikkerhetsrådgivere takker for engasjementet under frokostwebinaret, og håper å se flest mulig på Dag 0 (uformell samling for sikkerhetsrådgivere) under Farlig avfallskonferansen 2025.
Foto: Leder av Fagforum for sikkerhetsrådgivere, Karoline Moberg Kaarstad (SAR).