Vellykket medieseminar med Vest Tank

Knapt noe medlem av NFFA har vært så eksponert i mediene som Vest Tank og daglig leder Jostein Berland. På et medlemsmøte nylig delte han sine erfaringer med et tyvetalls fremmøtte.   Jostein erkjente at Vest Tank ikke var forberedt på den dimensjonen medieeksponeringen fikk etter eksplosjonen. Han fortalte om dager, uker og måneder som krevde maksimalt av ledelse og ansatte. En informasjonsstrøm ute av kontroll, og en opplevelse av maktesløshet i forhold til å kunne...
Publisert: søndag 09. september 2007
Knapt noe medlem av NFFA har vært så eksponert i mediene som Vest Tank og daglig leder Jostein Berland. På et medlemsmøte nylig delte han sine erfaringer med et tyvetalls fremmøtte.
 
Jostein erkjente at Vest Tank ikke var forberedt på den dimensjonen medieeksponeringen fikk etter eksplosjonen. Han fortalte om dager, uker og måneder som krevde maksimalt av ledelse og ansatte. En informasjonsstrøm ute av kontroll, og en opplevelse av maktesløshet i forhold til å kunne korrigere feilaktige påstander, preget situasjonen fremholdt den åpenhjertige Vest Tank-lederen som der og da fikk anerkjennelse for sin erfaringsdeling med NFFA-medlemmene.
 
Etter Jostein Berlands presentasjon ga medierådgiver Geir Holm - med bakgrunn bl.a. fra VG, radio og TV- de frammøtte en særdeles interessant presentasjon av mediebildet i Norge og hvordan journalister arbeider. Ikke minst ga Holm forsamlingen en rekke tips om hvordan man bør arbeide overfor medie - både i en krisesituasjon og i hverdagen. 
 
Noen av konklusjonene fra NFFAs medieseminar bør være en henstilling til medlemmene om å bygge opp en relasjon til dine lokale media. Ta en uformell prat med en journalist, fortell om din virksomhet og diskuter hva du kan bidra med av nyheter eller som fagperson med utgangspunkt i forhold som er av allmenn interesse. Identifiser hvilke hendelser i din virksomhet som kan utløse uønsket medieomtale, og ha en god plan for hvordan du vil takle informasjonen. La planen være mottakerorientert mer enn avsenderorientert - d.v.s.: Sett deg i journalisten og allmennhetens situasjon. Hva er interessant og viktig sett med deres øyne? Skill mellom den reelle risikoen faren og faren slik den emosjonelt oppleves av uinnvidde. Allier deg med faginstanser utenfor egen organisasjon og la disse kommentere forhold hvor din egen objektivitet kan settes i tvil.
 
Som en følge av medieseminaret responsen vi har fått både før og etter, vil NFFA vurdere oppfølgingsaktiviteter. Dette kan være tilpassede seminarer andre steder i landet, et tilbud om pressetjeneste for våre medlemmer m.v. Sekretariatet ønsker tilbakemeldinger om dette. Vi representerer en bransje som er avhengig av vårt omdømme, og hvor enkeltmedlemmer bør ha mye å bidra med av aktualiteter og annen informasjon som er interessant for mediene i vår klima og miljøorienterte tid.
 
Du kan laste opp medierådgiver Geir Holms foredrag nedenfor!