Stor uklarhet om radioaktivt avfall - NFFA tar flere initiativ
Bedrifter som i dag opplever seg uberørt av problematikk relatert radioaktivt avfall, kan allikevel være berørt av forslaget til nytt regelverk og de nye grenseverdiene som innføres.
En konsekvens av nytt regelverk / nye grenseverdier kan være nødvendigheten av å søke spesiell tillatelse som mottak av radioaktivt avfall. NFFA vil oppfordre medlemsbedriftene til nøye å vurdere hvorvidt bedriften er berørt eller ikke. Andre konsekvenser er nye krav til målemetoder og utstyr, prosedyrer, merking, dokumentasjon, transport – og altså endring i tillatelsene slik at disse også omfatter radioaktivt avfall. Det siste kan være en omfattende prosess med kommunikasjonsmessige utfordringer i forhold til bedriftens lokalsamfunn.
NFFA møtte fredag 27. juni Oljeindustriens Landsforening (OLF) for å diskutere felles oppfatninger og problemstillinger i forbindelse med forslaget som nå er på høring. Møtet – hvor flere av NFFAs medlemmer var tilstede – konkluderte bl.a. med følgende:
- NFFA søker nå Miljøverndepartementet om forlenget høringsfrist (fra 15. august til 1. oktober 2009)
- Sammen med OLF deltar NFFA på møte med Miljøverndepartementet medio august (tentativ dato: 18. august). NFFA vil sterkt anmode også Statens strålevern til deltakelse. På møtet vil vi be om svar på en rekke forhold som i dag framstår uavklarte. Vi vil også poengtere de praktiske konsekvenser for avfallshåndterer av regelverksforslaget og sikre at man ikke uforvarende kommer i en situasjon hvor avfall karakterisert som radioaktivt ikke har mottaks- og behandlingsløsninger i Norge
- Hvilke krav og hvilken godkjenningsprosess vil gjelde for behandlingsanlegg som (fortsatt) skal kunne motta avfall under unntaksgrensen, d.v.s. mellom 0,5 og 5,0 Bequerell / gram (grensen gjelder Radium 226 som trolig er den mest aktuelle nukliden, og som har opphav i offshoreindustrien)
- Hvilke andre avfallsfraksjoner ”rammes” av de mange, nye og varierende grenseverdiene for nuklider utover de fraksjonene som kommer fra olje- og gassindustrien?
- Hvilke tonnasjer utgjør avfallsfraksjonene innenfor unntaksgrensene?
- Er det praktisk mulig å få godkjent mottak / behandlingskapasitet for de aktuelle fraksjonene innen 01.01.2010 da nytt regelverk skal innføres? Man kan heller ikke se bort fra at de som i dag – ut fra gjeldende regelverk – håndterer de aktuelle avfallsfraksjonene ikke finner det kommersielt eller av andre årsaker interessant å søke om tillatelse
- Det er beskrevet en overgangsordning fram til 2012 for de som i dag har tillatelse i forhold til mottak av radioaktivt avfall. Men hva med det store flertallet behandlingsanlegg hvor radioaktivitet ikke er omhandlet i tillatelsen? Må disse umiddelbart søke om tillatelse?
- Hva kreves av endringer i deklareringssystemet og den betydelige analysekapasitet som vil kreves. Dette er analysekapasitet bransjen ikke besitter, og som knapt nok finnes hos eksterne laboratorier
- Nytt regelverk er ikke konsekvensutredet hvilket burde vært gjort i tråd med lovverket for statsforvaltningen
- At det etableres et regelverk som er tydelig og som ikke skaper spørsmål eller uavklarte forhold
- At regelverket som skal innføres lar seg praktisere, og at det har utgangspunkt i realisme både hva gjelder dimensjonering av risiko / HMS-forhold og i forhold til behandlingsløsninger / kapasiteter
NFFA mener også det er viktig at det er kompetente fagmiljøer – primært Statens strålevern – som tilser balansert informasjon til allmennheten om det nye regelverket. Denne informasjonen må bevirke at hverken avfallsbesitter eller behandlingsanleggene opplever kunstige problemstillinger eller ”tabloide” framstillinger av avfallsfraksjoner som nå skal betegnes radioaktive og som fortsatt trenger forsvarlig behandling.
NFFA kommer tilbake med dato for møtet i august med MD og Statens strålevern. I mellomtiden ber vi medlemmene skriftlig melde inn problemstillinger relatert saken. Bruk mail roaha4@online.no