Status i batteriprosjektet

EU-direktivet pålegger at alle portable batterier (husholdningsbatterier) skal samles inn etter bruk uansett om de er miljøskadelige eller ikke. Dette skaper enkelte praktiske utfordringer.   Bakgrunnen for ”total innsamling” er å tilse at høyest mulig andel av de miljøskadelige bly-, kadmium- og kvikksølvbatteriene kommer til forsvarlig destruksjon/gjenvinning. Direktivet skaper enkelte utfordringer ikke minst på HMS-siden. Et fellesprosjekt mellom Batteriretur AS og Norsk...
Publisert: fredag 21. desember 2007

EU-direktivet pålegger at alle portable batterier (husholdningsbatterier) skal samles inn etter bruk uansett om de er miljøskadelige eller ikke. Dette skaper enkelte praktiske utfordringer.

 

Bakgrunnen for ”total innsamling” er å tilse at høyest mulig andel av de miljøskadelige bly-, kadmium- og kvikksølvbatteriene kommer til forsvarlig destruksjon/gjenvinning. Direktivet skaper enkelte utfordringer ikke minst på HMS-siden. Et fellesprosjekt mellom Batteriretur AS og Norsk forening for farlig avfall (NFFA) har som mål å etablere trygg og effektiv batteriinnsamling.

 

Moderne portable batterier er ikke miljøskadelige. De gir dessuten ufattelig mye mer energi enn vi bare for få år tilbake kunne drømme om. En følge av høy levestandard er at forbrukere i større grad enn tidligere kasserer batterier før de er uttømt for energi. Når slike batterier samles i avfallstrømmen oppstår derfor risiko for kortslutning og brann. Det er en betydelig utfordring å utforme en logistikk som i størst mulig grad forebygger dette. I tillegg må det etableres fysiske forhold som begrenser skade dersom en slik situasjon virkelig skulle oppstå.

 

Denne utfordringen har Batterieretur AS innsett. Som medlem av Norsk forening for farlig avfall (NFFA) fant returselskapet det logisk å utnytte bransjeforeningens kunnskapsbredde knyttet til farlig avfall. Det er bakgrunnen for fellesprosjektet som skal vurdere forhold knyttet til logistikk, emballering og HMS. NFFAs medlemmer vil bli involvert i prosjektet.