Statsbudsjettet for NFFA-medlemmer
De forhold som har mest interesse for vår bransje kan muligens oppsummeres slik:
Statsbudsjettet opererer med tallet 80.000 tonn som er karakterisert til å være den mengden farlig avfall som er på avveie (av totalt 1 mill tonn farlig avfall som oppstår i Norge). Det blir fortsatt fokus på farlig avfall på avveie
Forbud mot deponi av alt nedbrytbart avfall er fortsatt til vurdering, men det tas nå eventuelt sikte på å innføre en hjemmel for å gi unntak fra forbudet
Det legges...
Publisert: fredag 06. oktober 2006
De forhold som har mest interesse for vår bransje kan muligens oppsummeres slik:
-
Statsbudsjettet opererer med tallet 80.000 tonn som er karakterisert til å være den mengden farlig avfall som er på avveie (av totalt 1 mill tonn farlig avfall som oppstår i Norge). Det blir fortsatt fokus på farlig avfall på avveie
-
Forbud mot deponi av alt nedbrytbart avfall er fortsatt til vurdering, men det tas nå eventuelt sikte på å innføre en hjemmel for å gi unntak fra forbudet
-
Det legges fram forslag om endringene i satsene for utslipp av krom og klimagassen Co2
-
Det varsles skarpt fokus på kjemikaliepolitikken og reduksjon av forekomsten av miljøgifter i samfunnet. Det varsles om en egen stortingsmelding om dette om kort tid. Fokus vil bl.a. være forurensete sedimenter og jord i barnehager/lekeplasser. Regjeringen vil arbeide videre for at produsenter og importører får gode incentiver til å ta hensyn til produktenes miljøegenskaper gjennom hele deres levetid
-
Det er foreslått mindre penger til SFT og opprydding. Det foreslås bevilget 18,7 mill. kroner til Produktregisteret, opp 35 pst. fra 13,7 mill. kroner i fjor. Til oppryddingstiltak under Statens forurensingstilsyn er det foreslått 87 mill. kroner, mot 93 millioner i fjor. Posten som omfatter avfall og gjenvinning og håndtering av helse- og miljøfarlige kjemikalier er økt fra 12,9 til 19,9 millioner kroner
-
Det vil i 2007 bli arbeidet videre med å effektivisere og fornye Produktregisteret, i hovedsak en fornyelse av datasystemet som skal gjøre det enklere å hente ut offentlig informasjon samtidig som bedriftenes forretningshemmeligheter vernes. Det er foreslått at Produktregisteret og Statens forurensingstilsyn samlokaliseres fra 1. januar 2007, og regjeringen vurderer også om registeret administrativt kan integreres i SFT
-
Spillolje er brukt smøreolje, og er klassifisert som farlig avfall. Smøreolje er med enkelte unntak pålagt avgift for å stimulere til økt innlevering til miljøgodkjent behandling. En refusjonsordning ble innført i 1994 og utvidet i 2000 for å sikre høyere innsamlingsgrad. Den har de senere år vært stabilt på vel 80 pst. Det blir brukt stadig mindre slik olje, og det er ikke regnet med vesentlig endring i mengden innsamlet spillolje i 2007
-
Som følge av at ny bruk er kraftig redusert, har det de senere år vært få utbetalinger gjennom refusjonsordningen for avgiften på løsemiddelet Trikloreten (Tri), som er en miljøgift. Avgiften har bidratt til en sterk reduksjon i bruken av Tri, og myndighetene vil vurdere om refusjonsordningen skal videreføres, eller om innlevering av Tri-holdig avfall kan sikres på andre måter.
-
Det har vært utbetalt langt mindre enn prognostisert i refusjon av avgift på hydrofluorkarbon (HFK) og perfluorkarbon (PFK), men departementet forventer likevel at kombinasjonen av avgift og refusjon vil gi en vesentlig utslippsreduksjon innen 2010
-
Dagens statlige tilskudd til oppsamlingssystemet for biler avvikles, samtidig med at produsentansvaret for biler skal gjelde fullt ut fra 1. januar 2007. Regjeringen viderefører imidlertid den statlige avgifts- og panteordningen foreløpig, inntil et bransjeorganisert retursystem er kommet i gang og kan vise til resultater
-
I Norge innleveres årlig 110 000 bilvrak, en innsamlingsgrad på 95 pst. Myndighetene ser det som svært viktig at et bransjeorganisert system får minst like høy innsamlingsgrad og en miljømessig like forsvarlige behandling og utnyttelse av de kasserte kjøretøyene. SFT har allerede godkjent to returselskap som ivaretar disse hensynene.
-
Avgift på forbrenning av avfall ble 1. juli 2004 omgjort til en avgift basert på utslipp av miljøskadelige stoff til luft. Regjeringen legger fram forslag om endring av satsene for utslipp av krom og klimagassen CO2. For de andre stoffene er det snakk om en ren prisjustering
-
Bygg- og anleggsavfall utgjør en av de største avfallsstrømmene i Norge, og består av en rekke typer avfall. Så langt har bare 30 kommuner valgt å innføre krav til avfallsplaner fra tiltakshavere i bygge-, rivings- og rehabiliteringsprosjekter, slik de har fått delegert myndighet til etter forurensingsloven. Slike avfallsplaner vil ha positive effekter for håndteringen av farlig avfall, bl.a. PCB, ved at farlig avfall i bygningsmassen blir kartlagt og levert til godkjent mottak. Departementet arbeider med nye regler for å sikre at bygg- og anleggsavfall får en forsvarlig behandling
-
I tråd med Soria Moria-erklæringen arbeides det videre med å opprette et statlig foretak for avfallsforebygging og gjenvinning. Miljøverndepartementet utreder nå hvordan foretaket bør organiseres og finansieres, og hvilke oppgaver det bør tillegges
-
Regjeringen arbeider også videre med kvalitativ avfallsreduksjon, som først og fremst innebærer å redusere innholdet av helse- og miljøfarlige kjemikalier i produkt, og dermed også avfall
-
Miljøforvatningens mål er å øke avfall til gjenvinning til minimum 75 pst. av generert avfallsmengde innen 2010 og en senere videre opptrapping til 80 pst. gjennom forvaltning av forurensingsloven, konsesjonspraksis og krav til kommuner og næringsliv
-
Strengere krav til håndtering av avfall og avgift på sluttbehandling medvirker til å styre avfallsstrømmene i ønsket retning. Særskilte retur- og produsentansvarsordninger for enkelte avfallstyper legger til rette for økende grad av gjenvinning