Statsbudsjettet: Farlig avfall fortsatt viktig utfordring

I budsjettet varsles at Regjeringen vil innføre gebyr for å søke om tillatelse for eksport av farlig avfall. Gebyret vil finansiere nye stillinger i SFT for kontroll og oppfølging av grensekryssende transport av avfall. SFT omorganiserer derfor nå sin avfallsseksjon. Det går videre fram at SFT har fått i oppdrag å vurdere en produsentansvarsordning for spillolje til erstatning for dagens avgift og refusjon. Dette arbeidet er allerede igangsatt, og NFFA har hatt møter med tilsynet i...
Publisert: onsdag 08. oktober 2008
I budsjettet varsles at Regjeringen vil innføre gebyr for å søke om tillatelse for eksport av farlig avfall. Gebyret vil finansiere nye stillinger i SFT for kontroll og oppfølging av grensekryssende transport av avfall. SFT omorganiserer derfor nå sin avfallsseksjon.
Det går videre fram at SFT har fått i oppdrag å vurdere en produsentansvarsordning for spillolje til erstatning for dagens avgift og refusjon. Dette arbeidet er allerede igangsatt, og NFFA har hatt møter med tilsynet i sammenhengen.
Miljøverndepartementet vil be SFT om en utrednng vedrørende fritidsbåter. Det antydes at en bransjeordning bør vurderes. 
Som kjent fra Soria Moria-erklæringen varslet Regjeringen opprettelse av et eget selskap som skal arbeide med avfallsrelaterte spørsmål og med spesiell fokus på avfallsforebygging. Selskapet er ennå ikke opprettet, og slik NFFA leser budsjettet blir dette heller ikke fulgt opp nå. 3 millioner kroner er imidlertd bevilget til et prøveprosjekt

som med formål å bidra til avfallsforebygging og redusert miljøbelastning fra produksjon og forbruk. .

Av statsbudsjettet framgår forøvrig disse forholdene relatert farlig avfallsområdet:
1 020 000 tonn farlig avfall ble levert og håndtert i samsvar med gjeldende regelverk i 2006, en økning på 9 pst. fra året før.

En restmengde på ca. 88 000 tonn ble enten håndtert ulovlig eller uten om myndighetenes registreringssystem. Det er 1 pst. mindre enn i 2005, og 16 pst. mindre enn i 2003. Oljeholdig avfall utgjorde i 2006 som i tidligere år hoveddelen av det farlige avfallet som gikk til ukjent håndtering.

Hele 89 pst. av alt farlig avfall som gikk til godkjent behandling i 2006 endte i spesialdeponi eller andre former for sluttbehandling. En forklaring kan være at mye av dette avfallet er vanskelig å gjenvinne.

For å bidra til å øke befolkningens kunnskap om farlig avfall og hvordan det bør behandles, støtter departementet med 2 mill. kroner en informasjonskampanje relatert til farlig avfall. Denne er NFFA engasjert i, men eies av Avfall Norge. Kampanjen retter seg spesielt mot forbrukerne og med fokus på elektroniske produkter. 

Retursystemene for spesielle avfallstyper har oppnådd gode resultat. I 2007 ble det samlet inn 147 500 tonn EE-avfall, tilsvarende ca. 30 kilo pr. innbygger. For øvrig oppnådde retursystemene for emballasjeavfall i 2006 en samlet gjenvinningsdel på 90 pst.

En kartlegging av de ulike produsentansvarsordningene for kasserte produkter ble ferdigstilt i juli i år, og viser at de fleste ordningene har nådd sine målsettinger, men departementet åpner likevel for en videre evaluering av ordningene.

Stadig flere produkter inneholder helse- og miljøfarlige stoff. Myndighetene tar sikte på både å redusere mengden farlig avfall som oppstår, dvs. kvalitativ avfallsreduksjon, og å sikre forsvarlige behandling av det farlige avfallet som oppstår fra et i dag økende antall produkter.

I SFTs Farlig avfall-strategi for perioden 2008-2010 rettes oppmerksomheten særlig mot innsamling av farlig avfall som inneholder prioriterte miljøgifter samt økt innsats mot ulike fraksjoner farlig avfall med ukjent disponering i større mengder.

Avfallsforskriften som gjennomfører EF-forordning 1013/2006 i norsk rett, trådte i kraft 1. juli 2008. Forordningen legger stor vekt på kontroll- og tilsynsoppgaver, og stiller klare krav til myndighetenes arbeid for å avdekke og følge opp ulovlige transporter.

Regjeringen gir SFT hjemmel i Avfallsforskriften kap. 13 til å kreve gebyr for saksbehandling av forhåndsmeldinger og utarbeiding av samtykke for eksport og import av avfall.

Spillolje er farlig avfall, og innsamling til godkjent behandling har derfor høy prioritet. Innsamlingsgraden er nå 85 pst. Før gjeldende refusjonsordning var den ca. 60 pst.

SFT har fått i oppdrag å vurdere en produsentansvarsordning for spillolje, og er i dialog med bransjen når det gjelder utforming av en mulig slik ordning. Departementet mener det vil kunne ta noe tid å utforme en eventuell ordning.

 

Departementet fastslår forøvrig at det har vært en positiv utvikling på avfallsfeltet totalt sett de senere år. Utslippene fra avfall er betydelig redusert. Nesten 70 pst. av total avfallsmengde blir nå enten gjenvunnet eller utnyttet til energi. Regjeringens mål er en andel på 75 pst. innen 2010, og en videre opptrapping til 80 pst.

Fremdeles deponeres likevel om lag 1 mill. tonn nedbrytbart avfall, noe som medfører store utslipp av klimagassen metan.

Forbudet mot deponering av nedbrytbart avfall som trer i kraft fra 1. juli 2009 innebærer at papir, tre, våtorganisk avfall, tekstiler og slam må behandles på andre måter enn ved deponering. Det antas at det vil være mangel på nasjonal behandlingskapasitet i startfasen, noe som kan medføre økt eksport en periode. Usortert avfall som blir eksportert blir i dag i hovedsak sendt til Sverige. Betydelig ny kapasitet er under planlegging i Norge.

Deponiforbudet vil medføre endret sammensetning av det avfallet som går til deponi. Myndighetene vil derfor revurdere deponiavgiften, som er basert på beregning av miljøomkostninger fra midten av 1990-tallet.