Statsbudsjettet: Farlig avfall en særlig utfordring

Departementet skriver at det fortsatt er nødvendig med fokus på avfallsfeltet, men viderefører arbeidet med avfall og gjenvinning uten særlige budsjettendringer. Som særlig utfordring utpekes ytterligere innsats overfor farlig avfall på avveier. 875 000 tonn helse- og miljøfarlig avfall gikk ifølge departementet til godkjent behandling i 2005, en økning på 2 pst. fra året før. 66 000 tonn av dette ble sendt til utlandet, resten ble behandlet ved norske anlegg. I tillegg ble 64 000...
Publisert: fredag 05. oktober 2007

Departementet skriver at det fortsatt er nødvendig med fokus på avfallsfeltet, men viderefører arbeidet med avfall og gjenvinning uten særlige budsjettendringer. Som særlig utfordring utpekes ytterligere innsats overfor farlig avfall på avveier.

875 000 tonn helse- og miljøfarlig avfall gikk ifølge departementet til godkjent behandling i 2005, en økning på 2 pst. fra året før. 66 000 tonn av dette ble sendt til utlandet, resten ble behandlet ved norske anlegg.

I tillegg ble 64 000 tonn håndtert på ukjent vis, en nedgang på 16 000 tonn fra året før, men en økning på 4 pst. siden 1999. Økningen fra 1999 skyldes imidlertid at nye avfallstyper ble regnet som farlige fra 1. januar 2003. Holder vi disse utenfor, viser utviklingen en nedgang på 22 pst. Årsaken er en særlig sterk økning i innsamling av oljeholdig vann fra 2004 til 2005.

Ukjent behandling kan bety at avfallet har gått til godkjent håndtering, uten at det er registrert. Men det kan også bety at avfallet er håndtert på uforsvarlig vis eller er havnet i naturen. Oljeholdig avfall utgjorde i 2005 fortsatt hoveddelen av farlig avfall med ukjent håndtering.

Lav gjenvinningsgrad                                                                                                             86 prosent av alt farlig avfall som ble behandlet riktig i 2005 gikk til spesialdeponi eller andre former for sluttbehandling. Mange typer farlig avfall, bl. a. fra industrien, er vanskelig å gjenvinne. Dette kan være forklaringen på den høye sluttbehandlingsprosenten.

Regjeringen varslet i Stortingsmelding nr. 34 at den vil innføre forbud mot deponering av alt biologisk nedbrytbart avfall fra 1. juli 2009. Dette vil bety økt utnytting av avfall til material- og energiformål. I tillegg oppnås redusert utslipp til sigevann i deponiene. Forslag ble sendt på høring av SFT i juli i år.

Obligatoriske byggavfallsplaner                                                                              Byggeavfall utgjør en av de største avfallsstrømmene og består av en rekke ulike typer avfall. Departementet skriver at  avfallsplaner har vist seg å ha positiv effekt mht. å styre slikt avfall vekk fra deponi og hindre ulovlig disponering.

Landsomfattende, obligatoriske avfallsplaner i byggesaker blir derfor innført med virkning fra 1. januar 2008. Dette vil ha positive effekter for arbeidet med farlig avfall, bl. a. PCB, ved at det blir kartlagt og levert til godkjent mottak.

Bilvrakordning videreføres
Det blir årlig innlevert ca. 110 000 bilvrak her til lands, en innsamlingsgrad på 95 prosent. Det statlige tilskuddet til oppsamlingssystemet ble avviklet samtidig med at det ble innført produsentansvar fra 1. januar 2005. Regjeringen vil foreløpig videreføre dagens statlige avgifts- og panteordning. Departementet ser det som svært viktig at et bransjeorganisert system bidrar til minst like høy innsamlingsgrad og miljøforsvarlig behandling av vrakene som før.

Som ledd i arbeidet med å redusere utslippene av partikler og nitrogenoksider fra veitrafikken økes vrakpanten på eldre, forurensende dieselkjøretøy til 5000 kroner i 2008. Ordningen er avgrenset til dette ene året.

Ny ordning for spillolje?                                                                                       Myndighetene vurderer å innføre en produsentansvarsordning for spillolje, som erstatning for dagens særavgift med tilhørende refusjonsordning. Formålet vil være økt innsamlingsgrad og å legge til rette for at spillolje i størst mulig grad gjenvinnes eller benyttet til energiformål. En eventuell ny ordning vil bli utformet i samråd med de berørte aktørene i næringslivet.

Stadig flere produkter inneholder helse- og miljøfarlige stoff. Derfor øker mengden farlig avfall fra nettopp produkter. Regjeringen har derfor tilføyd det nasjonale resultatmålet for farlig avfall at ulike typer farlig avfall skal reduseres innen 2020 sammenlignet med 2005-nivå.

Strategi for økt innsamling under revisjon                                                                          
For perioden 2004-2006 gjennomførte SFT en strategi for økt innsamling og redusert generering av farlig avfall. Strategien revideres i 2007, og videreføres i perioden 2008-2010 med fokus på flere kategorier farlig avfall og nye virkemiddel. Bl. a. vil det bli utredet hvordan informasjon om farlig avfall kan gjøres bedre tilgjengelig for forbrukerne. NFFA overleverte SFT tidligere i år et omfattende dokument som innspill til tilsynets nye strategi.
 
Målet er at skadene fra avfall på mennesker og miljø skal bli så små som mulig, samtidig som ressursene i avfallet utnyttes. Miljøforvaltningen skal bidra med rammevilkår som fører til at minst 75 prosent av generert avfallsmengde går til gjenvinning innen 2010, med videre opptrapping til 80 prosent senere.

Ifølge Miljøverndepartementet har det vært en svært positiv utvikling på avfallsfeltet de siste årene. I dag blir nesten 70 pst. av alt avfall enten gjenvunnet som material eller utnyttet til energi, mens utslippene fra avfall er betydelig redusert.