Statsbudsjettet: Farlig avfall en særlig utfordring
Departementet skriver at det fortsatt er nødvendig med fokus på avfallsfeltet, men viderefører arbeidet med avfall og gjenvinning uten særlige budsjettendringer. Som særlig utfordring utpekes ytterligere innsats overfor farlig avfall på avveier.
875 000 tonn helse- og miljøfarlig avfall gikk ifølge departementet til godkjent behandling i 2005, en økning på 2 pst. fra året før. 66 000 tonn av dette ble sendt til utlandet, resten ble behandlet ved norske anlegg.
I tillegg ble 64 000 tonn håndtert på ukjent vis, en nedgang på 16 000 tonn fra året før, men en økning på 4 pst. siden 1999. Økningen fra 1999 skyldes imidlertid at nye avfallstyper ble regnet som farlige fra 1. januar 2003. Holder vi disse utenfor, viser utviklingen en nedgang på 22 pst. Årsaken er en særlig sterk økning i innsamling av oljeholdig vann fra 2004 til 2005.
Ukjent behandling kan bety at avfallet har gått til godkjent håndtering, uten at det er registrert. Men det kan også bety at avfallet er håndtert på uforsvarlig vis eller er havnet i naturen. Oljeholdig avfall utgjorde i 2005 fortsatt hoveddelen av farlig avfall med ukjent håndtering.
Lav gjenvinningsgrad 86 prosent av alt farlig avfall som ble behandlet riktig i 2005 gikk til spesialdeponi eller andre former for sluttbehandling. Mange typer farlig avfall, bl. a. fra industrien, er vanskelig å gjenvinne. Dette kan være forklaringen på den høye sluttbehandlingsprosenten.
Regjeringen varslet i Stortingsmelding nr. 34 at den vil innføre forbud mot deponering av alt biologisk nedbrytbart avfall fra 1. juli 2009. Dette vil bety økt utnytting av avfall til material- og energiformål. I tillegg oppnås redusert utslipp til sigevann i deponiene. Forslag ble sendt på høring av SFT i juli i år.
Obligatoriske byggavfallsplaner Byggeavfall utgjør en av de største avfallsstrømmene og består av en rekke ulike typer avfall. Departementet skriver at avfallsplaner har vist seg å ha positiv effekt mht. å styre slikt avfall vekk fra deponi og hindre ulovlig disponering.
Landsomfattende, obligatoriske avfallsplaner i byggesaker blir derfor innført med virkning fra 1. januar 2008. Dette vil ha positive effekter for arbeidet med farlig avfall, bl. a. PCB, ved at det blir kartlagt og levert til godkjent mottak.
Som ledd i arbeidet med å redusere utslippene av partikler og nitrogenoksider fra veitrafikken økes vrakpanten på eldre, forurensende dieselkjøretøy til 5000 kroner i 2008. Ordningen er avgrenset til dette ene året.
Ny ordning for spillolje? Myndighetene vurderer å innføre en produsentansvarsordning for spillolje, som erstatning for dagens særavgift med tilhørende refusjonsordning. Formålet vil være økt innsamlingsgrad og å legge til rette for at spillolje i størst mulig grad gjenvinnes eller benyttet til energiformål. En eventuell ny ordning vil bli utformet i samråd med de berørte aktørene i næringslivet.
Stadig flere produkter inneholder helse- og miljøfarlige stoff. Derfor øker mengden farlig avfall fra nettopp produkter. Regjeringen har derfor tilføyd det nasjonale resultatmålet for farlig avfall at ulike typer farlig avfall skal reduseres innen 2020 sammenlignet med 2005-nivå.
Ifølge Miljøverndepartementet har det vært en svært positiv utvikling på avfallsfeltet de siste årene. I dag blir nesten 70 pst. av alt avfall enten gjenvunnet som material eller utnyttet til energi, mens utslippene fra avfall er betydelig redusert.