Seminar med Fylkesmannen: God dialog og nyttige bransjenyheter
Vi noterer oss følgende informasjon og betraktinger tilkjennegitt under seminaret. Her er flere punkter som det er viktig for bransjen å merke seg:
Diverse forhold:
- Krav om finansiell sikkerhet vil bli stilt også overfor mottaksanlegg for farlig avfall (ikke kun som nå overfor behandlingsanleggene)
- Dette - sammen med øvrige endringer i Avfallsforskriftens kapittel 11 ligger ennå til beslutning i Klima- og miljødepartementet. Det er ukjent for direktoratet når departementet konkluderer og endringene blir iverksatt
- Direktoratet antydet under seminaret at garantisummene det stilles krav om finansiell sikkerhet for, kan komme til å øke. Argumentet for dette ble fremstilt til å være dekning av analyse- og transportkostnader
- Direktoratet minnet om at det fra 01.06.2015 blir gjort gjeldende nye kriterier for når avfall er farlig (EU-vedtak)
- EU har også vedtatt nye grenser for POP-avfall, d.v.s. at det nå er lavere grenser for når POP-avfall må destrueres (f.eks. bromerte flammehemere)
- Industriutslippsdirektivet ligger i Klima- og miljødepartementet klar for fastsettelse. Fylkesmennene vil ha en dialog med deres respektive stedlige avfallsanlegg hvorvidt det enkelte anlegg må anses omfattet av utslippsdirektivet
- Fra EU er det varslet nytt BREF-dokument for avfallsforbrenning. Forbrenning av enkelte typer farlig avfall i ordinære forbrenningsanlegg vurderes tillatt
Elektronisk deklarering:
- Systemet (avfallsdeklarering.no) vil etter planen kunne tas i bruk av alle som skal deklarere farlig og / eller radioaktivt avfall like etter påske i år
- Den nedsatte gruppen med piotbrukere (bl.a. NFFA-medlemmer) skal i februar kunne teste systemet og gi direktoratet tilbakemeldinger før lansering skjer
- Det ble gjentatt (ref. annen informasjon fra NFFA) at systemet tillater at mottakere av farlig avfall kan deklarere på vegne av avfallsprodusent, men at dette krever at sistnevnte gir fullmakt. Slik fullmakt kan gis på avfallsdeklarering.no
- Det er tilrettelagt for overføring av data fra egne, interne fagsystemer
- COWI (tidligere Norsas) vil være 1. linje brukerstøtte
NFFA har ved flere anledninger informert medlemmene om e-deklarering. Mer informasjon er å finne andre steder på hjemmesiden.
Vannforskriften
- Antallet virksomheter som nå har krav om overvåking av vannkvaliteten har vokst fra ca. 30 til over 130. Rapporteringene vil skje for første gang i år
- Det pågår prosess som vil medføre at også virksomheter med tillatelse fra Fylkesmannen vil bli underlagt Vannforskriften og pålagt krav. Temaet skal diskuteres på en samling mellom Miljødirektoratet og fylkesmennene i mars, og kravutforming m.v. er ikke konludert. Det skal tilstrebes likebehandling mellom de som har tillatelse fra Miljødirektoratet og de som er underlagt Fylkesmannen
- Departementet oppfordret lokale virksomheter å samarbeide i arbeidet med å utarbeide dokumentasjon m.v. Dette vil være kostnadsbesparende for den enkelte samt medføre at parallellprosesser unngås
- Fra virksomhetenes side er det som kjent uttrykt noe frustrasjon i praktiseringen av Vannforskriften, og denne frustrasjonen ble gjentatt på innlegg under konferansen. Bedre veiledning, like krav, gode begrunnelser for de vilkår som settes og at kost- / nyttevurderinger legges til grunn for fastsettelse av krav, ble uttrykt som ønsker fremover. Det ble også gitt råd om at bruk av konsulent er å anbefale, da arbeidet med tilpasning til Vannforskriften krever mye arbeid og spesialkompetanse
Likebehandling
Ett av temaene under konferansen var likebehandling og samordning av praksis mellom fylkesmennene. I eget innlegg ble det referert eksempler på ulikebehandling. Fra direktoratet og fylkesmennenes side ble det sterkt poengtert at likebehandling skal skje. Myndighetene gjennomfører konkrete tiltak for at denne ambisjonen skal oppfylles. Det ble bl.a. referert til Miljødirektoratets samlinger med Fylkesmannen og eget elektronisk nettverk (FM-nettet). I tillegg ble påpekt at bl.a. forslag til endringer i Avfallsforskriftens kap. 11 om minimumskrav, EUs industriutslippsdirektiv, mal for tillatelser og veiledere fra Miljødirektoratet bidrar til likebehandling. Følgende budskap fra myndighetene ble notert (sitat):
- Vi har som mål at vi skal gjøre ting så likt som mulig. Like saker / like forhold, der forutsetningene er de samme, skal vurderes likt
- Ønsker et fortsatt godt samarbeid med bransjeforeningene, og ser dette som viktig
- Dersom man mener det er en stor grad av ulikhet mellom de ulike tilsyn, ønsker vi konkrete tilbakemeldinger på dette
- Tilsyn utført av Miljødirektoratet og Fylkesmannen skal oppleves som saklige og med solid forankring i regelverk, og skjønnsutøvelsen skal i størst mulig grad være lik
Spesielt fra Fylkesmannen i Rogaland ble det påpekt at Fylkesmannen ikke skal opptre som konsulent for avfallsbransjens aktører, men at myndighetene selvsagt har generell veiledningsplikt i forhold til regelverket. Samme representant registrerte forøvrig stadig sterkere myndighetsreaksjoner ved alvorlige avvik i farlig avfallsbransjen. Det ble også referert til at Riksadvokaten høsten 2014 oppfordret til at flere miljøsaker politianmeldes av myndighetene. Fylkesmannen i Rogaland registrerte som et tankekors at ikke flere aktører i farlig avfallsbransjen (inklusive bransjens kunder) etterspør kopi av kontrolrapportene og derved tilser økt selvjustis og egenkontroll i bransjen som sådann
Foto: Ellen Wold fra Norsk Gjenvinning Metall (t.v.) og Ellen Bergland fra Stena Recycling orienterte forsamlingen om sine erfaringer med ulik praksis hos fylkesmennene. (Foto: Astri Kløvstad, Kretsløpet)