Pressesaft fra biloppsamlere
Dette er ”saften" som kommer fra bilene når de presses. I følge lovverket skal det i utgangspunktet ikke være noe flytende igjen i en bil når den presses, dvs. alt skal være tappet av. Dersom det allikevel er noe flytende eller lignende igjen skal dette deklareres som farlig avfall hvis det inneholder farlige stoffer.
Det skrotes årlig ca 110.000 biler her i landet og i mange av disse er det miljøfarlige stoffer. Farlige miljøgifter i biler kan blant annet være i form av bly i batterier, miljøgifter i oljer og bremsevæske, klimagasser i airconditionanleggene og kvikksølv i brytere (gamle biler) mm.
Det er Avfallsforskriften Kapittel 4. som omhandler Kasserte kjøretøy med tilhørende definisjoner og krav.
Merk følgende utdrag av vedlegg 1: ””3. Krav til miljøsanering. For å redusere mulige forurensninger under videre behandling skal det foretas:
I. demontering av batteri og tanker for flytende gass
II. demontering eller nøytralisering av mulig eksplosive komponenter (for eksempel kollisjonsputer og beltestrammere)
III. demontering av oljefiltre
IV. tapping og separat oppsamling av drivstoff, olje, frostvæske, kuldemedier, bremsevæske, samt alle andre væsker i kasserte kjøretøy med mindre de er nødvendige for ombruk av de aktuelle komponenter
V. demontering av kvikksølvholdige komponenter, der det er mulig””
Det er (også her) biloppsamleren som avfallsprodusent og registrert virksomhet som må inneha kunnskap og opplysninger om hva deres avfall inneholder.