NFFA om dommen mot Miljøservice Eide: Uforståelig uforstand – ingen læringspunkter for bransjen
Adferd, holdninger og andre forhold som er beskrevet i dommen, har opprørt avfalls-og gjenvinningsbransjen i like stor grad som lokalsamfunnet i Møre og Romsdal, kommenterer generalsekretær i NFFA, Randi Pedersen. Hun mener det er opplagt at en sak som dette dessverre kan skade renomméet til en seriøs, gjennomregulert og samfunnsviktig bransje.
-Jeg håper allikevel publikum fortsatt har tillit til avfalls- og gjenvinningsbransjen og innser dens viktige rolle i det sirkulære samfunnet og for at giftstoffer i form av farlig avfall tas ut av kretsløpet.
Ingen læringspunkter
-Ved gjennomlesning av dommen, har vi lett etter mulige læringspunkter for våre medlemsbedrifter. Vi fant ingen, kommenterer Randi Pedersen:
-Legges dommen og de beskrivelsene som her kommer fram til grunn, er det opplagt at lovbrudd er begått, bevisst eller av uforstand. I sum er det utvist en inkompetanse som er oppsiktsvekkende i vår bransje, som ellers er preget av høy fagkunnskap både innen lovforståelse, kjemi og miljø – og ikke minst hva gjelder moral og samfunnsansvar.
Myndighetene må reagere raskere
NFFA håper både Statsforvalter og kommune vil gjennomgå sin oppfølging av Miljøservice Eides mange avvik og lovbrudd opp gjennom årene.
-Mange i bransjen stiller seg nå et berettiget spørsmål om ikke myndighetene burde ha tvangsstengt denne bedriften for flere år siden. Dette først og fremst av hensyn til helse, miljø og sikkerhet, men også av konkurransehensyn. Useriøse virksomheter hindrer at seriøse og kompetente aktører får de rammevilkår de fortjener, og får utvikle seg til beste både for de ansatte og samfunnet, mener Randi Pedersen i NFFA.