NFFA advarer om at bilvrak kan bli miljøproblem
- Vi tar ikke parti i den konflikten som har oppstått, men registrerer med undring at man etter fem års forberedelse ikke har maktet å etablere et system som sikrer forsvarlig mottak og håndtering av bilvrak, kommenterer styreleder Roar Hansen i NFFA. Foreningen organiserer avfalls- og gjenvinningsaktører som i sin tur behandler farlig avfall bl.a. fra kasserte kjøretøy. NFFA mener myndighetene nå må gripe inn før situasjonen utvikler seg til et miljøproblem.
- Vi har en rekke velfungerende returordninger i Norge. Det må være mulig å etablere en ordning for et produkt som inneholder så betydelige mengder miljøskadelige stoffer som kjøretøy, mener styreleder Roar Hansen i NFFA. Foreningen henviser til at en rekke slike stoffer kan komme på avveie dersom ikke den påtenkte returordningen snart fungerer. En utrangert bil er kilde til både kvikksølv og andre stoffer – blant annet inneholder ett bilbatteri alene ca 10 kilo bly.
- Det er viktig at ordningen fungerer innen 15. mars. Da forfaller årsavgiften for biler, og etter den dato ønsker tusenvis av nordmenn å bli kvitt sine avdankete kjøretøy inneholdende tonnevis med kvikksølvholdige komponenter, bremsevæske, olje, brommerte flammehemmere og andre miljøskadelige komponenter.