NFFA advarer om at bilvrak kan bli miljøproblem

Hver eneste utrangerte bil inneholder kilovis med farlig miljøavfall som kan komme på avveie. Mellom 60.000 og 100.000 biler forventes å bli skrotet i løpet av inneværende år.   NFFA har sendt ut pressemelding om sitt syn. Meldingen lyder slik:    NFFA registrerer med bekymring av forbrukere over hele landet fra nyttår har hatt store problemer med å bli kvitt sine utrangerte kjøretøy, etter at flesteparten av bilopphoggerne har stanset mottaket av bilvrak. Årsaken er...
Publisert: mandag 08. januar 2007

Hver eneste utrangerte bil inneholder kilovis med farlig miljøavfall som kan komme på avveie. Mellom 60.000 og 100.000 biler forventes å bli skrotet i løpet av inneværende år.
 
NFFA har sendt ut pressemelding om sitt syn. Meldingen lyder slik:
  
NFFA registrerer med bekymring av forbrukere over hele landet fra nyttår har hatt store problemer med å bli kvitt sine utrangerte kjøretøy, etter at flesteparten av bilopphoggerne har stanset mottaket av bilvrak. Årsaken er det nye regelverket som trådte i kraft 1. januar i år, og som innebærer at staten ikke lenger betaler opphoggerne for vrakingen av biler. I tråd med EU-lovgivningen er ansvaret i stedet pålagt bilimportørene som har etablert selskapet Autoretur. Norges biloppsamleres forening og Autoretur har imidlertid ennå ikke kommet til enighet om økonomisk kompensasjon for fjerning av det miljøfarlige avfallet i bilene.

 

- Vi tar ikke parti i den konflikten som har oppstått, men registrerer med undring at man etter fem års forberedelse ikke har maktet å etablere et system som sikrer forsvarlig mottak og håndtering av bilvrak, kommenterer styreleder Roar Hansen i NFFA. Foreningen organiserer avfalls- og gjenvinningsaktører som i sin tur behandler farlig avfall bl.a. fra kasserte kjøretøy. NFFA mener myndighetene nå må gripe inn før situasjonen utvikler seg til et miljøproblem.

 

- Vi har en rekke velfungerende returordninger i Norge. Det må være mulig å etablere en ordning for et produkt som inneholder så betydelige mengder miljøskadelige stoffer som kjøretøy, mener styreleder Roar Hansen i NFFA. Foreningen henviser til at en rekke slike stoffer kan komme på avveie dersom ikke den påtenkte returordningen snart fungerer. En utrangert bil er kilde til både kvikksølv og andre stoffer – blant annet inneholder ett bilbatteri alene ca 10 kilo bly.

 

- Det er viktig at ordningen fungerer innen 15. mars. Da forfaller årsavgiften for biler, og etter den dato ønsker tusenvis av nordmenn å bli kvitt sine avdankete kjøretøy inneholdende tonnevis med kvikksølvholdige komponenter, bremsevæske, olje, brommerte flammehemmere og andre miljøskadelige komponenter.