Nå kommer nye vilkår i aktørenes tillatelser!

I vilkårsdelen på de nye tillatelsene som suksessivt vil komme utover i 2010, vil det bli stilt spesifikke krav innenfor områdene økonomisk sikkerhet, regnskapsføring, kompetanse og avfallsoversikt. Nedenfør følger en gjennomgang av disse områdene slik de framstår etter NFFAs kontaktmøte med Klima- og forurensningsdirektoratet.   Foto: Flere medlemmer i NFFA er i skrivende stund på grunnkurs i ADR og oppgraderer dermed sin kompetanse. På bildet er det Sara Bakke fra TT Teknikk...
Publisert: onsdag 20. januar 2010
I vilkårsdelen på de nye tillatelsene som suksessivt vil komme utover i 2010, vil det bli stilt spesifikke krav innenfor områdene økonomisk sikkerhet, regnskapsføring, kompetanse og avfallsoversikt. Nedenfør følger en gjennomgang av disse områdene slik de framstår etter NFFAs kontaktmøte med Klima- og forurensningsdirektoratet.
 

Foto: Flere medlemmer i NFFA er i skrivende stund på grunnkurs i ADR og oppgraderer dermed sin kompetanse. På bildet er det Sara Bakke fra TT Teknikk som blir instruert i brannslukking av Torfinn Lillehagen fra NFFAs samarbeidspartner AS Farlig Gods. Foto: Bjørn Inge Molvær, Reknes AS.

 
Krav om økonomisk sikkerhet
Ifølge de nye tillatelsene som kommer, kan ikke aktørene motta farlig avfall på sitt anlegg før det er stilt økonomisk sikkerhet. Sikkerhetsstillelsen skal dekke alternativ behandling av de farlig avfallsmengdene vedkommende aktør har lagertillatelse for. Midlene kommer til anvendelse av myndighetene ved en eventuell konkurs, nedleggelse, driftstans, dersom virksomheten får betalingsproblemer eller dersom andre kritiske situasjoner inntreffer.
 
 
Deponieiere har i tråd med EU-reglement allerede de samme krav om garantistillelse.
 
Direktoratet understreket på kontaktmøtet med NFFA at garantiene aktivt vil bli fulgt opp slik at slik at de virkelig kan dekke reelle kostnader. I den forbindelse ble det lansert idè om at NFFA som bransjeorganisasjon utarbeider tabell som reflekterer gjennomsnittlige normpriser for forsvarlig behandling av de ulike avfallsfraksjonene. Dette vil foreningen vurdere. Uansett henviste direktoratet til at man ønsker å bruke NFFA ved etterprøving av de garantier som stilles. Den enkelte virksomhets garantibeløp kan for øvrig bli krevd justert etter et visst antall år.
 

Sikkerhetsstillelsen skal skje i form av pant for Klima- og forurensningsdirektoratet på sperret bankkonto med et innbetalt beløp tilsvarende det beløp som skal sikres. Alternativt kan det gis en løpende påkravsgaranti fra bank utstedt til Klima- og forurensningsdirektoratet på tilsvarende beløp. Dersom det kan godtgjøres at det vil gi tilsvarende sikkerhet, kan direktoratet etter en konkret vurdering akseptere annen form for sikkerhetsstillelse. Så snart som mulig etter at tillatelsen er oversendt virksomheten skal sikkerhetsstillelsen sendes direktoratet for godkjenning. Uten en godkjent sikkerhetsstillelse kan det ikke mottas farlig avfall ved anlegget.

Krav til regnskap ved lagring av farlig avfall og ordinært avfall
På kontaktmøtet kom det fram at direktoratet er svært opptatt av farlig avfallsbransjens ”negative varelager” eller ”motsatte økonomi”, som også brukes som benevnelse. Med dette menes at inntektene skapes ved mottak av farlig avfall, mens kostnader kommer i forbindelse med videre forsvarlig behandling. Direktoratet påpeker at farlig avfallsvirksomhetenes lager derfor representerer en forpliktelse, mot normalt i industrien en positiv verdi. Dette skaper en risiko både miljømessig og økonomisk, mener Klima- og forurensningsdirektoratet, og vil i de nye tillatelsene sette krav til at farlig avfall skal medtas i virksomhetens regnskap slik at de framtidige kostnadene til behandling blir vist.
 
 
På kontaktmøtet påpekte NFFA at det er regnskapsloven som er det sentrale lovverket som allerede regulerer forhold som dette. Direktoratet deler dette synspunktet, men påpekte sin tilsynsmyndighet og at dette nye kravet i tillatelsene er en påminnelse til virksomhetene og ikke minst til de revisorer bransjen benytter. I tilsynssammenheng vil eksponering av dette forholdet bidra til å vise den enkelte aktørs reelle økonomiske soliditet, mener direktoratet. Det ble i den forbindelse henvist bl.a. til tidligere Vest Tank som egentlig skulle ha belastet sitt regnskap med et betydelig beløp for den renseforpliktelsen selskapet hadde. NFFA anmodet direktoratet å ta forholdet opp med de myndighetene som forvalter regnskapslovgivningen, slik at budskapet ikke minst presiseres i forhold til revisors plikter.
 
Krav til kompetanse
Dette nye punktet ble inngående diskutert i kontaktmøtet. NFFA ønsker kravet velkomment, men ber om at det blir mest mulig presisert. Nåværende formulering som skal inntas i tillatelsene lyder: ”Bedriften skal i den daglige driften råde over kompetanse på minst ingeniørnivå med kjemi i fagkretsen”.
 
NFFA understreket viktigheten av kompetanse også på operatørnivå, og at direktoratets formulering ikke gir den trygghet som er tilsiktet. I tillegg må det vurderes hvordan praktisk, dokumentert erfaring kan gi et formelt bidrag til oppfyllelse av kompetansekravet. Foreningen understreket at en ingeniørtittel i seg selv ikke borger for at kompetanse relatert til riktig håndtering av farlig avfall i alle ledd blir innfridd. NFFA orienterte direktoratet om den satsning foreningen nå gjør for ytterligere kompetanseheving blant våre medlemmer. Ikke minst henviste vi til pågående arbeid med å utarbeide en helt ny kurspakke som skal gi grunnleggende kompetanse, og munne ut i bransjeforeningens eget kompetansebevis. Direktoratet åpnet for en videre dialog med oss i utformingen av denne kurspakken slik at denne utformes mest mulig i tråd med de kompetansekrav som framover vil bli stilt i tillatelsene.
 
Krav om avfallsoversikt
Oversikten vil bli avkrevd lagt ved den årlige egenkontrollrapporten og skal omfatte både farlig avfall og ordinært avfall som henholdsvis er 1) mottatt, 2) behandlet, 3) sendt videre samt 4) lagret på bedriftens område. I kontaktmøtet ba NFFA direktoratet være bevisst på definisjonen på ”behandlet” kan avstedkomme en del problemstillinger. Eksempelvis om justering av pH-verdi kan defineres som behandling? Direktoratet henviste til at behandling må medføre ”fysisk / kjemisk endring i avfallets karakteristika”, men noterte seg NFFAs innspill.
 
 
Informasjon fra direktoratet om få uker – ”alle” får nye vilkår i løpet av 2010
På kontaktmøtet framkom også følgende:
  • Alle med tillatelse vil om en ukes tid få brev med forhåndsvarsel om de nye kravene som nå suksessivt bli tatt inn i alle nye tillatelser
  • Direktoratet forventer at nær sagt alle aktører vil få nye, justerte vilkår i sine tillatelser i løpet av 2010
  • Den enkelte aktørs tillatelse varer i prinsippet til det skjer endring i virksomheten og med konsekvens for tillatelsen, eller at det skjer endring i lovverk, forskrifter m.v. Virksomheter som har hatt stans i to år, må søke pånytt og etter ti år er uansett enhver uendret tillatelse å anse utløpt
  • Direktoratet oppfordrer våre medlemmer å være bevisst på at deres søknad omfatter alle de avfallsfraksjoner som er aktuelle å motta. Farlig avfallstyper som ikke er nevnt i søknaden blir heller ikke inntatt i tillatelsen
  • Alle endringer som nå skal gjøres i tillatelsenes vilkårsdel blir håndtert individuelt overfor den enkelte virksomhet. Det blir ikke høringsprosess i forbindelse med disse endringene