NÅ er det åpnet for e-deklarering!
Miljødirektoratets melding til NFFAs medlemmer, er denne:
Avfallsdeklarering.no er det nye systemet for elektronisk deklarering av farlig avfall og radioaktivt avfall. Systemet er nå åpent for bruk for alle som skal deklarere farlig avfall og radioaktivt avfall, og for mottakere av deklarert avfall.
Virksomheter som produserer farlig avfall og radioaktivt avfall har plikt i henhold til avfallsforskriften kapittel 11 og kapittel 16 til å levere avfallet til godkjent mottak. Avfallet skal deklareres ved levering, slik at det finnes nødvendige opplysninger om avfallet for videre håndtering.
Samme plikter som tidligere, men ikke lengre på papir
Selv om vi går over fra et papirbasert til et elektronisk deklarasjonssystem, er pliktene i avfallsforskriften de samme. Avfallsprodusenten har deklarasjonsplikt og det skal fortsatt følge en utskrift av skjemaet med alle leveranser. Mottaker av avfallet skal påse at avfallet er deklarert, og "sende inn" skjemaet til myndighetene ved å kontrollere og godkjenne skjemaet elektronisk. Det blir altså slutt på å sende inn skjemaer fysisk til myndighetene.
I enkelte tilfeller i dag bistår første mottaker avfallsprodusenten med å fylle ut deklarasjonsskjemaet. Dette vil fortsatt være mulig i den elektroniske løsningen, men det forutsetter at avfallsprodusenten gir mottaker fullmakt til dette. Det forutsetter også selvfølgelig at mottaker ønsker å deklarere på vegne av produsenten. Vi minner likevel om at det uansett er avfallsprodusenten som har deklarasjonsplikten.
Det vil også være mulig å overføre deklarasjonsdata elektronisk fra virksomhetenes egne systemer til Avfallsdeklarering.no og omvendt. Det vil være en betydelig forenkling for virksomhetene som tar systemet i bruk.
Slik kommer du i gang med elektronisk deklarering:
-
Daglig leder eller administrerende direktør må først logge seg inn i Altinn og delegere Altinn-rollen Energi, miljø og klima til den personen i virksomheten som skal være administrator.
-
Administrator må registrere opplysninger om virksomheten i administrasjonsmodulen i Avfallsdeklarering.no, blant annet:
-
opprette bedriftsprofil
-
opprette sluttbrukere, de som skal deklarere eller motta deklarasjoner
-
ev. opprette fullmakter
-
Sluttbruker får brukernavn og passord tilsendt på e-post, og kan deretter logge seg direkte inn i Avfallsdeklarering.no for å deklarere eller motta deklarasjoner
Brukerveiledning finner du på: www.avfallsdeklarering.no, under veiledere.
Overgangsperiode
I en overgangsperiode vil Miljødirektoratet opprettholde muligheten for å deklarere avfall på de gamle papirskjemaene. Vi håper de fleste virksomhetene vil forenkle jobben sin og ta i bruk elektronisk deklarering så raskt som mulig. Vi vil komme tilbake med informasjon om når det gamle, papirbaserte systemet blir avsluttet, etter at vi har fått erfaring med det elektroniske deklarasjonssystemet.
Nettstedet er et samarbeid mellom Miljødirektoratet og Statens strålevern. Spørsmål om radioaktivt avfall stilles til strålevernet.