Kort rapportering fra noen NFFA-prosjekter
Offshore-prosjektet
Vi har hatt møte med Egil Dragsund som representerer Oljeindustriens landsforening (OLF) og uttrykt ønske om tettere samarbeid med foreningen. Dette med hensikt å fremme et felles forslag til SFT om ny klassifisering av farlig avfall fra offshore. Det er SFT som har bedt NFFA samkjøre dette arbeidet med NFFA, og deretter fremme forslag innen årsskiftet. Egil Dragsund, som er sekretær for "rapporteringsgruppa" i OLF vil nå arbeide for å sette...
Publisert: søndag 04. november 2007
Offshore-prosjektet
Vi har hatt møte med Egil Dragsund som representerer Oljeindustriens landsforening (OLF) og uttrykt ønske om tettere samarbeid med foreningen. Dette med hensikt å fremme et felles forslag til SFT om ny klassifisering av farlig avfall fra offshore. Det er SFT som har bedt NFFA samkjøre dette arbeidet med NFFA, og deretter fremme forslag innen årsskiftet. Egil Dragsund, som er sekretær for "rapporteringsgruppa" i OLF vil nå arbeide for å sette sammen en arbeidsgruppe sammen med oss.
Batteri-prosjektet
Dette prosjektet vil vedvare til høsten 2008, og er delvis finansiert av vårt medlem Batteriretur AS. Prosjektet har som bakgrunn EUs direktiv for innsamling av batterier, et direktiv som i korthet innebærer at absolutt alle batterier - uansett om de er miljøskadlige eller ikke - innen september 2008 skal samles inn og behandles. Prosjektet arbeider innenfor områdene logistikk, sortering, emballering, HMS og informasjon.
PUR-prosjektet
Bakgrunnen for dette prosjektet er en undersøkelse som viser at det de neste ti-årene vil være en formidabel vekst i farlig avfallsfraksjoner som inneholder KFK, HFKF og HFK-holdig isolasjon (= PUR, d.v.s. polyuretaner). NFFA har allerede vunnet fram med at isolasjon med BFH og KFK/HFKF/HFK av SFT blir vurdert kategorisert i samme gruppe hva gjelder krav til sortering på byggeplass. Problemstillingen er at PUR i kjølemøbler (primært fra husholdningene) i dag er ivaretatt gjennom eksisterende ordninger, men PUR med kilde i andre produkter (bygg/riveavfall, capingvogner m.v.) ikke er undelagt organisert innsamling og destruksjon. Spesielt i et miljø/klimaperspektiv er effekten av ukontrollert håndtering av denne avfallsfraksjonen stor (gassene er både ozonnedbrytende og er klimagasser. Èn garasjeport med de aktuelle isolasjonsmaterialene kan representere like mye Co2 som ett års biljøring). Prosjektets hovedmålsetting er å etablere dialog med produsenter, importører og besittere og sette disse i stand til å møte myndighetenes krav på beste måte og sammen med vår bransje. Prosjektet er delfinansiert av NFFA-medlemmene WEEE Recyling og Stiftelsen Returgass.
Prosjekt "Veileder for transport av farlig avfall"
Prosjektet er i startfasen og vil sette ADR-forskriften i sammenheng med forhold vår bransje er opptatt av. En slik veieleder er svært etterspurt i bransjen. Prosjektet er støttet av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og vårt medlem Batteriretur AS.