Endringer i Avfallsforskriften om farlig avfall?
Endringene som vurderes er etter det vi erfarer bl.a.:
Å regulere virksomheter som mottar og lagrer inntil 500 tonn farlig avfall samt tilser tankrensing gjennom forskrift og ikke tillatelse slik som i dag
At også mottaksanlegg for farlig avfall får krav om å stille finansiell sikkerhet på samme måte som behandlingsanleggene har det
At innsamlere av farlig avfall blir regulert gjennom forskrift samt overføre myndigheten til Fylkesmannen
Å la innsamlingsbegrepet og særskilte krav...
Publisert: onsdag 26. mai 2010
Endringene som vurderes er etter det vi erfarer bl.a.:
- Å regulere virksomheter som mottar og lagrer inntil 500 tonn farlig avfall samt tilser tankrensing gjennom forskrift og ikke tillatelse slik som i dag
- At også mottaksanlegg for farlig avfall får krav om å stille finansiell sikkerhet på samme måte som behandlingsanleggene har det
- At innsamlere av farlig avfall blir regulert gjennom forskrift samt overføre myndigheten til Fylkesmannen
- Å la innsamlingsbegrepet og særskilte krav til innsamling av farlig avfall utgå i forskriften ved å la forskrift om landtransport av farlig gods alene(ADR) gjelde sammen med de generelle kravene om forsvarlig håndtering av farlig avfall i Avfallsforskriften
- Å tydeliggjøre i forskriften at kommuner er pålagt å motta farlig avfall fra husholdningene gratis samt øke mengdene fra de 400 kg / år som gjelder i dag
NFFA har gitt KLIF grundige kommentarer til eventuelle endringer i Avfallsforskriftens kapittel 11 om farlig avfall. Blant våre innspill er:
-
Vi er prinsipielt positive til regulering gjennom forskrift, bl.a. fordi dette vil bidra til at fylkesmennene ikke gis anledning til ulik praksis
-
Vi er uenige i at det settes grense opptil 500 tonn i en eventuell forskrift gjeldende mottak og lagring. Mengden trenger ikke være avgjørende for HMS og andre forhold
-
Vi ber om at kravet til finansiell sikkerhet blir mer spesifikt beskrevet, tilpasses den enkelte virksomhets egenart samt at det vektlegges ordninger som ikke unødig belaster virksomhetens økonomiske driftsøkonomi
-
Vi advarer mot at innsamlerbegrepet tas bort, og understreker at forskrifter og annen myndighetsstyring må underbygge innsamlerleddets identitet, rolle og ansvar. Ikke minst må nettopp dette håndteringsleddet bli bevisst den spesielle kompetanse deres oppgave i håndteringskjeden krever. Innsamling av farlig avfall må ikke bli betraktet som en ”transportetappe” og aktørene her en gruppe transportører med logistikk som største faglige fokus
-
Vi støtter at kommunenes plikt til gratis mottak av farlig avfall innskjerpes og utvides
-
Vi har en del utdypende kommentarer i forbindelse med radioaktive, selvantennende, smittefarlige og eksplosive stoffer som leveres til mottaksstasjonene. Blant annet ber NFFA om at mottaksstasjonene informeres spesielt om nytt regelverk for radioaktivt avfall