DBE ber NSAF om synspunkter

Norsk spesialavfallsforening (NSAF) har uttrykt følgende hovedbudskap overfor DBE: Det foreslåtte regelverk er formelt sett ganske tilfredsstillende. Forutsetningene for at reglene skal få noen praktisk verdi, er imidlertid at de myndigheter som gis oppgaver avsetter tilstrekkelige ressurser til å følge opp bestemmelsene. Videre må utarbeides veiledere og fakta - ark for hvordan regelverket skal praktiseres. Videre i NSAFs innspill heter det: "Utgangspunktet for nytt kapittel 11 er i...
Publisert: fredag 07. juni 2002

Norsk spesialavfallsforening (NSAF) har uttrykt følgende hovedbudskap overfor DBE:

Det foreslåtte regelverk er formelt sett ganske tilfredsstillende. Forutsetningene for at reglene skal få noen praktisk verdi, er imidlertid at de myndigheter som gis oppgaver avsetter tilstrekkelige ressurser til å følge opp bestemmelsene. Videre må utarbeides veiledere og fakta - ark for hvordan regelverket skal praktiseres.

Videre i NSAFs innspill heter det:

"Utgangspunktet for nytt kapittel 11 er i følge direktoratets brev følgende:

  1. Norge har pr i dag ikke en fast etablert ordning for innsamling, mottak og tilintetgjøring av sivile eksplosiver.
  2. Politiet, som normalt er de som først konfronteres med problemet, besitter ikke nødvendige kunnskaper for å samle inn og tilintetgjøre eksplosiver.
  3. Forsvaret , som har kompetanse, har uttalt at de av ressurshensyn ikke kan påta seg bistand til politiet utover det som er pålagt gjennom lov eller avtaler. Tilsvarende gjelder i følge direktoratets brev også for sivile bedrifter.

Med ovennevnte som utgangspunkt , er direktoratets målsetting med forskriftsarbeidet ; "å sikre at alle kassable eksplosiver blir tatt hånd om og tilintetgjort på en sikker måte, og at enhver som kommer i befatning med slike eksplosive varer ikke skal være i tvil om hvor de skal henvende seg og hvem som skal ta seg av dem".

Eksplosiver dukker opp i spesialavfallssystemet, noe som er en fare for liv og helse til ansatte i våre medlemsbedrifter. Det er faktisk i mange tilfeller ikke politiet, men NSAFs medlemsbedrifter som først konfronteres med problemet. Det er både et personellmessig risikoproblem og det er et økonomisk problem når eksplosiver tilflyter spesialavfallssystemet. Det faktum at spesialavfallssystemet tilføres eksplosiver er ikke tatt opp eller vurdert i det materiale direktoratet har sendt ut på høring. Vi er svært fornøyd med at utkast til forskrift plasserer ansvaret for eksplosive stoffer hos politimyndighet og bedrifter med tillatelse til å håndtere slik stoffer. Det innebærer at våre bedrifter nå har et definert sted å henvende seg. Det er likevel slik at forskriften ikke tilfører nye ressurser hos politi, forsvar eller private bedrifter til å følge opp de nye bestemmelsene i praksis. Vi kan derfor risikere at vi står med et rimelig godt regelverk, men uten praktiske ressurser til å følge dette opp. Vi tror derfor ikke direktoratet har løst de tre punktene som er sitert innledningsvis i dette brevet. Som et minimum mener vi at de nye bestemmelsene forplikter myndighetene til å skaffe ressurser til å bistå i slike spørsmål. Videre må det utarbeides nødvendig faktablad og veiledningsmateriale om hvordan man skal forholde seg til eksplosiver. Vi mener at det bør utarbeides en særskilt bransjeveileder for spesialavfallsbransjen.

Konkrete merknader til utkastet:

Til § 11-1 - Mottaksplikt

Begrepet "tilsvarende varer" må defineres. Blant annet bør plikten gjelde uavhengig av hvilket produktmerke eller varemerke det gjelder Tilsvarende må plikten gjelde for alle utgåtte varer eller produkter.

NSAF er imot at forskriften skal gi hjemmel for å kreve betaling for omkostningene for denne plikten. Prinsippelt må kostnadene forbundet med plikten innkalkuleres i salgsprisen for nye produkter slik at innlevering blir gratis. Ved å ta betalt, vil terskelen for å levere inn varer bli for høy. Faren er da stor for at varen isteden havner i ubetjente mottak for spesialavfall eller leveres inn i spesialavfallssystemet på annen måte.

Til § 11-2 – Privates plikter

NSAF forstår denne bestemmelsen slik at eksplosiv vare i et spesialavfallsmottak, behandlingsanlegg eller andre steder i spesialavfallssystemet er en sak for politiet og at politiet i henhold til denne bestemmelsen må rekvirere nødvendig kompetanse til å ta hånd om varen. Det vil ikke være mulig å deklarere eksplosiver som spesialavfall fordi slike varer ikke er definert som spesialavfall i Norge. Det innebærer at eksplosiver som dukker opp i spesialavfallssystemet er å betrakte "eierløst" i henhold til denne bestemmelsen. Dersom direktoratet er av samme oppfatning, har vi ikke merknader til denne paragrafen.

I veiledningen til § 11-2 foreslår vi at første setning endres til:

" Med private menes her enhver privatperson eller bedrift som ikke i ervervsøyemed innehar eksplosiv vare"

Tilsvarende ber vi om at siste setning i 2. avsnitt endres til:

"Eksempler kan være eksplosiv vare funnet ute i naturen eller forlatt i gamle bygninger, ved eierskifte el.l., eller eksplosiv vare som kan dukke opp i mottaksplasser for spesialavfall eller leveres inn uspesifisert i spesialavfallssystemet."

Vi håper på fortsatt samarbeid om dette viktige området.

Vennlig hilsen

For Norsk Spesialavfallsforening (NSAF)

 

Roar Hansen

Formann