Budsjettforliket og avfallsbransjen

I mediene jubles det over budsjettforliket og ansvarligheten roses. Detaljene og konsekvensene er det få som har satt seg inn i. Ved å studere forlikets ”inndekningsdokument” nærmere, finner vi noen overraskelser: 1. SluttbehandlingsavgiftenDet budsjetteres med økte inntekter fra sluttbehandlingsavgiften for avfall i størrelse 85 mill. kroner. I skrivende stund er det ikke klart hva dette konkret innebærer; økt avgift eller om den bebudete omleggingen iverksettes tidligere. 2. Mindre til...
Publisert: søndag 16. november 2003

I mediene jubles det over budsjettforliket og ansvarligheten roses. Detaljene og konsekvensene er det få som har satt seg inn i. Ved å studere forlikets ”inndekningsdokument” nærmere, finner vi noen overraskelser:

1. Sluttbehandlingsavgiften
Det budsjetteres med økte inntekter fra sluttbehandlingsavgiften for avfall i størrelse 85 mill. kroner. I skrivende stund er det ikke klart hva dette konkret innebærer; økt avgift eller om den bebudete omleggingen iverksettes tidligere.

2. Mindre til opprydding
I det opprinnelige budsjettet var det foreslått å øke bevilgningen til opprydning av forurensede havner med 10 mill. kroner. Denne økningen reduseres med 5 mill. kroner.

3. Permitteringsloven
Endringene i permitteringsloven blir ikke like streng som det regjeringen opprinnelig foreslo. Etter forliket øker arbeidsgiveres lønnspliktperiode  fra tre til ti dager – mot opprinnelig foreslått 30. Permitteringsperioden økes til 42 uker – fra 26 – men ordningen skal vurderes til våren i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett.

4. Endringer i delingsmodellen
Kapitalavkastningskravet justeres og det regnes med økte inntekter i størrelse 90 mill. kroner.

5. Bilavgifter
Det er enighet om endringer i årsavgiften, inntektene økes med nesten 1 mrd. ved at trafikkskadeavgiften nå skal inngå i årsavgiften. Nærmere detaljer er ikke tilgjengelig foreløpig.

Nedenfor kan du laste ned samtlige dokumenter som er offentliggjort om budsjettforliket.