Batteriprosjektet har skapt engasjement
Bakgrunnen for prosjektet er det nye batteridirektivet som blir gjort gjeldene i Norge fra september. Direktivet medfører at alle portable høyenergibatterier skal samles inn.
Flere medlemmer er blitt intervjuet i forbindelse med prosjektet, som har fokus på HMS herunder oppgaven med å sette kriterier til emballasje. Direktivet bevirker ikke store endringer for NFFAs medlemmer, med unntak av at innsamlingen av alkaliske batterier blir finansiert på lik linje med andre batterier. Batteriretur AS vil stille med emballasje slik som nå.
NFFA har i prosjektet også dialog både med SFT og DSB. Transport av litiumbatterier inngår i ADR bestemmelsene om landtransport av farlig gods under gitte forhold. NFFA har hatt møte med DSB og er lovet en orientering om konsekvenser av endringer i emballeringsbestemmelsene (gjeldene fra 2009) i begynnelsen av mai. Forskriften er deretter av DSB planlagt å gå ut på høring før sommerferien.
Egnede prototyper på bølgepapp emballasje som skal anvendes ved innsamling av batterier er utviklet av norske produsenter. Nordisk Emballasje Testing i Brevik med spesialkompetanse innenfor området sertifisering av farlig gods emballasje starter uttesting i disse dager.