Batteriprosjektet har skapt engasjement

Bakgrunnen for prosjektet er det nye batteridirektivet som blir gjort gjeldene i Norge fra september. Direktivet medfører at alle portable høyenergibatterier skal samles inn.   Flere medlemmer er blitt intervjuet i forbindelse med prosjektet, som har fokus på HMS herunder oppgaven med å sette kriterier til emballasje. Direktivet bevirker ikke store endringer for NFFAs medlemmer, med unntak av at innsamlingen av alkaliske batterier blir finansiert på lik linje med andre batterier....
Publisert: søndag 06. april 2008

Bakgrunnen for prosjektet er det nye batteridirektivet som blir gjort gjeldene i Norge fra september. Direktivet medfører at alle portable høyenergibatterier skal samles inn.

 

Flere medlemmer er blitt intervjuet i forbindelse med prosjektet, som har fokus på HMS herunder oppgaven med å sette kriterier til emballasje. Direktivet bevirker ikke store endringer for NFFAs medlemmer, med unntak av at innsamlingen av alkaliske batterier blir finansiert på lik linje med andre batterier. Batteriretur AS vil stille med emballasje slik som nå.

 

NFFA har i prosjektet også dialog både med SFT og DSB. Transport av litiumbatterier inngår i ADR bestemmelsene om landtransport av farlig gods under gitte forhold. NFFA har hatt møte med DSB og er lovet en orientering om konsekvenser av endringer i emballeringsbestemmelsene (gjeldene fra 2009) i begynnelsen av mai. Forskriften er deretter av DSB planlagt å gå ut på høring før sommerferien.  

 

Egnede prototyper på bølgepapp emballasje som skal anvendes ved innsamling av batterier er utviklet av norske produsenter. Nordisk Emballasje Testing i Brevik med spesialkompetanse innenfor området sertifisering av farlig gods emballasje starter uttesting i disse dager.  

 

Det nye momentet i sammenhengen er mest av alt sikkerhet. De batteriene som kommer på markedet i årene framover inneholder nemlig en betydelig og økende mengde energi. I gitte situasjoner kan dette skape en sikkerhetsrisiko, som bransjen skal være klar over. Når forbrukerne i tillegg kasserer sine batterier lenge før de er uttømt for energi, oppstår derfor fare for kortslutning og brann. Derfor er det påkrevd med forhåndsregler når slike batterier kommer inn i avfallsstrømmen. Det er mest av alt dette vårt prosjekt dreier seg om.
 
Mer informasjon vil bli gitt bl.a. på NFFAs årsmøte 21. mai.
 
Foto (fra venstre): Frode Hagen, Marit Lindstad, Kari Bang og Terje Juliussen. Ellen Øby Olsen fra Batteriretur fra ikke tilstede da bildet ble tatt. (Foto: Roar Hansen)