Avklaringer om håndtering av diisocyanater

NFFA ved vårt Fagforum farlig avfall har diskutert forhold i forbindelse med håndteringen av diisocyanater. Bakgrunnen er eksempler på at bedriftshelsetjenesten under vernerunde hos et NFFA-medlem stilte spørsmål om krav til opplæring i forbindelse med håndteringen av diisocyanater som avfall.
Publisert: tirsdag 07. oktober 2025

Sannsynligvis er bedriftshelsetjenestens usikkerhet grunnet i hvordan kravet til opplæring fremstilles i forbindelse med «bruk» (av diisocyanater) i EUs kommisjonsforordning 2020/1149 samt i Arbeidstilsynets «Krav til opplæring for alle som bruker diisocyanater». I begge kilder angis at både «rengjøring og avfall» kan omfattes av bruksbegrepet.

NFFA og Fagforum farlig avfall sin vurdering er imidlertid at bruksbegrepet ikke bør benyttes i de sammenhenger den profesjonelle avfallsbransjen håndterer diisocyanater, idet håndtering og kompetanse i denne sammenheng ivaretas av annet lovverk og de krav som framgår av dette. Det er dette synet NFFA har fått Arbeidstilsynets støtte i. Tilsynets svar kan leses lenger ned i artikkelen.

I NFFA / Fagforum farlig avfall sin henvendelse til Arbeidstilsynet, henvises det til REACH-forordningen og dens opplæringskrav i forbindelse med diisocyanater (Annex XVII, Entry 74 (EU) 2020/1149). Her fremgår at opplæringskravet gjelder brukere av diisocyanater og diisocyanatholdige produkter med mer enn 0,1 % frie monomerer. Videre spesifiseres at opplæringskravet inkluderer aktiviteter som bearbeiding, påføring, blanding, overføring, spraying m.v. Imidlertid beskrives at håndtering av diisocyanater som avfall – det vil si ikke brukes, men kun mottas, lagres og sendes videre til godkjent behandling – ikke regnes som bruk i REACH-forstand.

Utledet av ovenstående, er NFFA og Fagforum farlig avfall sin vurdering at ansatte på gjenbruksstasjoner ikke trenger den spesifikke REACH-opplæringen som kreves for industriell bruk. Vår forståelse er videre at de generelle krav – hjemlet bl.a. i Forskrift om utførelse av arbeid §§ 3-4 og 3-5 samt Avfallsforskriftens kap 11. om farlig avfall og Internkontrollforskriften – er de som er gjeldende for kommunale mottak og andre aktører med tillatelse til å håndtere farlig avfall / diisicyanater. I dette lovverket framkommer en rekke krav som sikrer forsvarlig håndtering, også av diisocyanater – slik som:

  • Dokumentert kompetanse om det farlige avfallet som håndteres
  • Relevant personlig verneutstyr / kjennskap til førstehjelpsrutiner ved eksponering
  • Tilpasset emballering og merking
  • Deklarering
  • Oppbevaring
  • Behandling (destruering)

Her er Arbeidstilsynets svar (gjengitt ordrett):

"""Viser til deres brev datert 29.09.2025 hvor dere ber om avklaring om behov for opplæring iht. diisocyanater restriksjon, jf. forordning (EU) 2020/1149,  i forbindelse med håndtering av diisocyanater som avfall. 

I følge REACH, avfall bør ikke anses som stoff og stoffblandinger eller produkt. Krav om opplæring i restriksjonen gjelder i forstanden av stoff og stoffblandinger. Det er klart at begrepet "bruk" er bredt definert i REACH og inkluderer lagring, oppbevaring, behandling, påfylling i beholdere, overføring fra én beholder til en annen, som vil være vanlig i avfallshåndtering. Imidlertid, er det forklart i REACH art. 2-2 at "Avfall som definert i europaparlaments- og rådsdirektiv 2006/12/EF er ikke et stoff, en stoffblanding eller et produkt i henhold til REACH forordning" og er derfor unntatt kravene i REACH.

I forordningen (EU) 2020/1149 om diisocyanat restriksjon, under  4b er "Rengjøring og avfall" inkludert som bruksområder hvor kravet om opplæring gjelder. Dette gjelder ved disponering av overskudd stoffet/stoffblanding eller håndtering av avfall fra forventet bruk""".